Tüm sanat dallarının en büyük kesiÅim kümesi olan bir duygu düÅünün. Rapten-popa, heykeltıraÅlıktan ilk insanların maÄara duvarlarında ƧizdiÄi resimlere, hatta dini yazıtların dahi hepsinin iƧinde ortak olarak var olan belki de tek duygu: AÅk.
İnsanlıÄın biliÅsel düzeyde yaratmıŠolduÄu en büyük Åeyin sanat olduÄunu düÅünürsek, bu sanatı yaratan duyguyu da büyük bi' titizlikle incelememiz gerekir. AÅk dediÄimiz duygu en temelinde eski dƶnemlerde Ƨok eÅli bir hayat düzeninde yaÅayan atalarımızın, hayatlarını bir anlamda düzene sokmak iƧin karÅı cinsten belirli bir kiÅiyi seƧip diÄer hemcinslerinden koruma iƧgüdüsüdür. Yani aÅk temelde iƧgüdüdür. Bu sebeptendir ki maÄara duvarlarına kendini kazıtan aÅk günümüzde hala Åiir satırlarının aralarında kendine yer bulmaktadır. Peki aÅk bu kadar mantıksal aƧıklaması olan bir Åey olabilir mi?
AÅkı anlamak iƧin ƶnce sevgiyle arasındaki farka bakmamız gerekir. Her Åeyden ƶnce aÅk da sevgi de sadece insana karÅı duyulan bir his deÄildir. Bir nesneye, bir iÅe ya da hayalinizdeki, bu dünyada hiƧbir karÅılıÄı olmayan bir Åeye bile aÅık olabilir veya sevgi duyabilirsiniz. AÅk dediÄimiz Åey aslında sevginin ekstrem halidir. AÅkın ve sevginin tanımı herkes iƧin farklı olabilir ve bu iÅin güzelliÄi de buradadır. Ben bunun hakkında Ƨok düÅündüm ve sonuƧ olarak benim iƧin aÅkın tanımının “Bir Åeyi/kiÅiyi kendinden bile fazla sevme durumu.” olduÄunu sƶyleyebilirim.
Bu tanımı biraz aƧmak istiyorum. Hepimiz kendimizi severek doÄuyoruz. YaptıÄımız büyük, küçük her Åeyi temelinde kendimizi mutlu etmek iƧin yapıyoruz. Hatta psikolojimiz bile bu kendini sevmek temeli üzerine oturuyor. Az ya da fazla olması karakterinizi belirlemekle birlikte, hepimizde bu kendi sevme olayı olmak zorunda aksi taktirde yaÅamak iƧin bir sebep bulamaz, hepimiz yüksek ihtimalle intihar ederdik. Hayatımızın büyük ƧoÄunluÄunda sevgi listemizin baÅında kendimiz bulunuruz. Ćünkü hayatta kalabilmek iƧin bu bƶyle olmak zorundadır. Atalarımızın da dediÄi gibi “Ćnce Can, sonra Canan.” AÅk dediÄimiz Åey ise tam olarak Canan’ın Can’dan ƶnce gelmesi durumudur. Bu Canan dediÄimiz Åey konuya gƶre farklılık gƶsterebilir. Mesela dini bir kontekst iƧinde Canan yaratıcıdır, romantik bir iliÅkide sevgiliniz, kiÅisel hayatınızda ise hayallerinizdir.
AÅık olmak hem Ƨok büyük bir meziyet hem de ulaÅılması imkansız gibi gƶzüken, ulaÅtıÄınızdaysa hayatta yaÅayabileceÄiniz en güzel histir. Ćünkü birini kendinizden fazla sevmek bir nevi benliÄinizden kurtulmanızı saÄlar. BenliÄinizden kurtulmak, ruhunuzu bedeninizden ayırıp ƶzgürce dolaÅabilmeniz demektir. Bundan ƶtürü neredeyse tüm ruhani ƶÄretilerin iƧinde benliÄinden kurtulmak, baÅka Åeylere -bu tanrı olabilir, doÄa olabilir- tapınmak ve ekstrem bi’ sevgi -aÅk- duymak üzerine ÅekillenmiÅtir. Yani nihai mutluluk olarak gƶzüken Åey bendinizden sıyrılmaktır ve bunun belki de tek yolu aÅık olmaktır. DiÄer yandan aÅk kendine saygısızlıktır. Birine kendinden fazla deÄer vermek ve kendi mutluluÄunu bile ƶnemsemeden onun mutluluÄu iƧin Ƨabalamak kulaÄa gelen belki de en mantıksız Åeydir ki aÅk bu mantıksızlıÄı bile gƶnüllü yapmayı saÄlayabilecek kadar ekstrem bir duygudur.
Biraz da baÅka bir fenomen soruya cevap arayalım: AÅk her Åeyi affeder mi?
Sevgiyle aÅkın bulunduÄu düzlemin katlama Ƨizgisi bu sorudur aslında. Bu sorunun bir tarafında sevgi bir tarafında aÅk yer alır. Sevgi her Åeyi affetmez, hatta sevgi ƧoÄu Åeyi affetmez. Ćünkü sevgi birini kendi mutluluÄunuz iƧin sevmektir. Mesela arkadaÅlarınızı sizi mutlu ettiÄi iƧin seversiniz. Ancak aÅk her Åeyi affeder. AÅkın olayı budur çünkü. AÅk paradokstur. AÅk kendine saygısızlık yapmaktır. Bu yüzden aÅk kendine saygısızlık yaptıkƧa büyür. Bazı insanlar iÅine karÅı bir aÅk duyar. Bu aÅk bazen kendi ailesini bile gƶrmezden gelmesine hatta yitirmesine sebep olur, ancak bƶyle olunca iÅine karÅı daha büyük bir aÅk duyar. Birine aÅık olursunuz, onun yaptıÄı normalde hiƧbir Åekilde kabullenme ihtimaliniz olmayan Åeyleri kabullenirsiniz ve bu kabulleniÅ sizin kendi aÅkınıza olan saygınızı arttırır, aÅkınızı büyütür. Buradaki asıl ƶnemli nokta zehirli bir iliÅkiyle fedakarlık arasındaki sınırı doÄru Ƨizebilmektir. AÅk fedakĆ¢rlıktır ama zehirli bir iliÅki size zarar verir. Her ne kadar bedeninizden uzaklarda uƧmak iyi hissettirse de bazen bedeninize dƶnüp olanı biteni mantık ƧerƧevesinden deÄerlendirmek gerekebilir. Kısaca belirli bir sınırı aÅmadıÄı sürece aÅk her Åeyi affeder, aÅk her Åeyi affetmektir.